Постать Елізавети І у Історії Англії

Вступ.

І. Золоте століття Англії – Єлизаветинська епоха або «Вік Глоріани».

1. 1. Характеристика Англії до приходу Єлизавети.

1. 2. Розквіт абсолютизму. Правління Єлизавети Тюдор.

1.2.1. Внутрішня політика правління Єлизавети І.

1.2.2. Проблеми визначення цілей і стратегій зовнішньої політики Єлизавети І Тюдор.

1.3. Єлизавета І та церква.

1.4. Культурне життя Англії ХVІ ст.

2. Колоніальна політика Єлизавети.

3.1. Пошуки сухопутних шляхів у Персію.

3.2. Пошуки Північно-західного шляху в Індію і Китай.

3.3. Створення Ост-Індської компанії.

Висновок.

Список використаних джерел та літератури.


Вступ

Актуальність теми дослідження. XVIст. ознаменувався кардинальними змінами у розвитку структури міжнародних відносин, одним із найяскравіших проявів чого стала переоцінка ролі та значення окремих країн в європейському політичному системотворенні. На ключові позиції висунулись ті монархії, що обрали курс на реалізацію політики державного інтересу. Особливе місце серед них належало Англії - країні, своєрідність історичного моменту в якій полягала в тому, що, попри периферійного геополітичного становища та суспільної кризи середини XVIст., її керівні кола виявили спроможність до здійснення ряду кардинальних перетворень, забезпечивши цим піднесення Англії на рівень провідних держав того часу. Підвалини майбутнього успіху формувались з перших років правління королеви Єлизавети (1558 - 1603). Прорив Англії у міжнародний європейський простір відбувався у непростій ситуації. З одного боку, він розгортався на тлі затяжних, фактично традиційних континентальних конфліктів, а з іншого - проходив в умовах формування нових чинників міжнародної політики. А сама загострення міжконфесійних протиріч, зростання антиіспанського визвольного руху в Нідерландах, вступу європейських країн у боротьбу за колоніальні володіння та встановлення контролю за комунікаціями з країнами Сходу, виникнення міждержавних союзів нового типу.

Характер і основні напрями англійської зовнішньої політики другої були нерозривно пов'язані з внутрішнім розвитком країни. Специфіка останнього визначалась наявністю, поряд із усталеними соціальними та династичними засадами, легітимно визнаних нових економічних, соціальних та релігійних інституцій, тобто співіснуванням в єдиному цілому альтернативних підходів та явищ. Цим не тільки зумовлювався перехідний характер англійського суспільства на зламі століть, а й визначався серединний шлях Англії у розбудові європейської цивілізації в рамках ранньої фази творення світової системи міжнародних відносин.

Мета дослідженняполягає у відображенні характеру, головних напрямів і принципів реалізації політики Єлизавети Англійської, в окресленні етапів її розвитку, у визначенні місця, ролі та значення англійського зовнішньополітичного курсу в генезисі європейської та світової системи держав.

Виходячи з поставленої мети потрібно вирішити перед собою такі завдання:

Øпростежити процес піднесення Англії та охарактеризувати політичний стан Англії до приходу Єлизавети;

Øз'ясувати характер розквіту абсолютизму за правління Єлизавети Тюдор;

Øпроаналізувати внутрішню і зовнішню політику правління Єлизавети Англійської;

Øдослідити королівський двір Єлизавети І.

Методи дослідження. Сучасний стан розвитку історичної науки засвідчує неплідність обмеження якимось одним методом без загрози втратити наукове обґрунтування при розв'язанні поставлених завдань. Щоб досягти мети адекватного відображення логіки історичних процесів та багатолінійності їх виміру, необхідно при аналізі чисельних і часто суперечливих фактів поєднувати різні методи. Широку картину конкретно-історичного контексту дозволяє відтворити застосування принципу історизму. Він доповнюється системним методом, який відкриває можливості для структурно-функціонального аналізу історичних реалій. Наявність міждисциплінарних проблем потребує залучення історико-психологічного та історико-соціологічного методів і проведення геополітичного аналізу. Використання порівняльно-історичного методу забезпечує відтворення загальної суті та конкретних нюансів міждержавних та міждинастичних відносин у європейському історичному просторі.


І. Золоте століття Англії – Єлизаветинська епоха або «Вік Глоріани»

1. 1. Характеристика Англії до приходу Єлизавети

Єлизавета I правила за допомогою створених і розпропагандованих нею самою образів. Придворні і піддані знаходилися у владі цих образів, і вже чотири сторіччя вони вводять в оману істориків. Перша ілюзія пов'язана з тим, що хаос і катастрофи дісталися їй в спадок; друга — що її правління ознаменувало золоте століття нації. Теми з'явилися відразу ж після сходження Єлизавети на трон. 14 січня 1559 року, через 8 тижнів після запанування нової королеви, в Лондоні відбулася її коронація. Все це наочно свідчило про початок нового правління. Жива картина в Корнхілі представляла Єлизавету в дитинстві; її тримали чотири фігури, одягнені в костюми чотирьох чеснот. Одночасно ці чесноти скидали чотири протистоячі їм гріхи. Як свідчив звіт про процесію, в швидкому порядку складений урядовим друкарем, "праведна релігія йде на зміну язичництву і неуцтву; любов до підданих йде на зміну непокорі і гордовитості; мудрість йде на зміну дурості і пихатості; справедливість йде на зміну хабарництву". Майбутня слава торжествувала над колишніми невдачами. Протягом декількох тижнів сподвижники Єлизавети через друкарське слово і проповіді поливали брудом її попередників на троні: тепер все буде по-іншому, набагато краще! Жива картина на Флітстріт втілювала собою єдність правди і гармонії: королева, одягнена в парламентський одяг, сиділа під біблейським написом «Дебора, суддя і відтворювач роду ізраїлевого»[1]і давала вказівки йоменам свого королівства. Єлизавета демонструвала рішучий розрив з минулим.

Хоча Єлизавета і була схильна до перебільшень, її правління дійсно відрізнялося новизною. Під виглядом того, що Таємна рада Марії була дуже великою і розколотою, Єлизавета розпустила дві третини її членів і замінила їх своїми власними родичами, сподвижниками. В главі їх стояли Вільям Сесіл, Ніколас Бекон і Томас Перрі. У королівських володіннях і при суді зміни були ще значнішими: Єлизавета оточила себе людьми, яким вона могла довіряти, зокрема родичами матері і своїми палацовими службовцями. Так вона створила досить однорідний уряд, що відрізнявся особистою відданістю королеві і ідеологічною відданістю протестантизму, тому що, розпускаючи прихильників Марії, вона позбавилася католиків, а призначивши наново деяких міністрів Едуарда VI, одержала вірних протестантів. Але не слід спокушатися з приводу новизни і однорідності режиму. «Нові люди» Єлизавети були переважно досвідченими адміністраторами ще часів Едуарда, а політичні міркування зподвигли її залишити декілька консервативних радників.

Влада, що завжди залишалася владою, ховалася за маскою реформ, а створений Єлизаветою образ дійсно був блискучим нововведенням. Дискредитуючи своїх попередників і цілеспрямовано відокремлюючи себе від них, Єлизавета намагалася знайти собі підтримку. Вся провина за нещастя, що відбувалися в королівстві, лягала в основному на колишніх правителів, яких звинувачували у відданості католицизму і Іспанії. Зміна правителя, як уявлялося, стане рішенням проблем. Єлизаветі треба було відокремити своє правління від правління Марії, тому що їх об'єднувало дещо спільне: обидві вони були жінками, а деякі чоловіки були схильні приписувати труднощі при царюванні Марії її приналежністю до жіночої статі. Томас Бікон ще в 1554 році звертався до Бога з молитвою: «Ти поставив правити над нами жінку, яка була створена Тобою для того, щоб підкорятися чоловіку і якої Ти в своєму священному посланні наказав зберігати мовчання у присутності людей. Господи! Відняти імперію у чоловіка і віддати її жінці здається вірним знаком того, що ти прогнівався на нас, англійців».[2]

Бікон повторив свої слова у пресі в 1563 році без вказівок на те, що протестантська королева була краще католицькою або що Єлизавета була меншим покаранням, ніж Марія. Правління жінки було порушенням природного порядку речей і повинно було обов'язково привести до катастрофи.

Єлизаветі, як і Марії, довелося зіткнутися з проблемою створення іміджу — образу, відповідного жінці-государині. У проповідях і повчальній літературі англійцям XVI століття пропонувався ідеал жінки, і це був ідеал, який не залишав місця незамужній жінці-правителю: жінка повинна бути дружиною, мовчазною, слухняною і домашньою. Вона повинна управляти власною кухнею, але вже ніяк не власним королівством. За межами кухні вона потрапляє під владу чоловіка, тому що фізично, інтелектуально і емоційно стоїть нижче за нього. Жінці відводилася роль пасивна і підпорядкована. У весь час правління Єлизавети проповідника продовжували наполягати на тому, що це заняття суперечить природі жінки, яка повинна належати сім'ї і підкорятися владі чоловіка. Якщо вона без цього підпорядкування не може упра